2011. október 13., csütörtök

Zene

A héten ért véget a kedvenc zenés kurzusom. Igen, itt kicsit más a rendszer, néhány tárggyal már végeztem is. A menetrend: intenzív kurzus pár hétig/hónapig, esszéírás vagy vizsga, és várakozás a jegyre. Nekem ez őszintén szólva sokkal jobban tetszik, mint a magyar rendszer. Sok tárggyal van az otthon, hogy tanulod egy féléven át, aztán az elejére már nem is emlékszel, mire vizsgázni kellene. Itt meg sokkal több órád van egy tárgyból hetente, egyszerre nem tanulsz annyifélét, szerintem így hatékonyabb.
Imádom, hogy itt olyan dolgokkal is foglalkozom, amelyekhez alapból semmi közöm. Például ez a földrajzos-környezetes kurzus, vagy a zenés. Jó néha kicsit elszakadni, és valami egészen mással foglalkozni, mint általában. Ezt főleg akkor éreztem, amikor beültünk zenét hallgatni vagy énekelni. Feltöltött energiával. Az is tetszett, hogy egy csomó olyan zenét hallgattunk, amit már ismertem, de meg nem mondtam volna, hogy mi a címe, szerzője (ez főleg a klasszikusokra igaz). Mivel a kurzus neve Music in Scandinavia volt, nem csak finn zenéket hallgattunk (tulajdonképpen Finnország nem is tartozik Skandináviához), hanem svédet, norvégot, dánt. Linkelgetek kicsit,csak hogy ismeretterjesszek.:)
Először is, finn népzene mostani előadásban (Värttinä):
 Aztán...Sibelius Finlandia című szerzeménye, amelynek legalább az eleje ismerős lehet:
Érdekesség, hogy egy Biafra nevű, 1967-70-ig létező, de facto afrikai állam ezt a dallamot választotta himnuszául. Írtak hozzá egy szöveget, és az egésznek "A felkelő nap országa" címet adták, csak hogy még egy kicsit fokozzák a képzavart.:D
Norvég zeneszerző, Edvard Grieg - részletek a Peer Gyntből:
Ugorjunk egy nagyot, és nézzük meg, mi a helyzet a finn könnyűzenével! A 70-es évek elején alakult Hurriganes állítólag elképesztően népszerű volt nemcsak Finnországban, hanem Svédországban is:
A 80-as évek legnépszerűbb finn bandája, a Hanoi Rocks:
A 2006-os Eurovíziós Dalfesztivál nagy meglepetése: a Lordi megnyerte a versenyt a Hard Rock Hallelujah-val. Ez volt a finnek első győzelme; elmondásuk szerint senki sem számított rá, hogy pont ezzel a számmal fognak nyerni. A finneknek még mindig van egy olyan kényszerképzete, hogy a világ úgy tekint rájuk mint vademberekre. Ezért is érezte a nagy többség úgy, hogy égő ezzel a számmal képviseltetni Finnországot, hiszen a szörnyeknek öltözött Lordi csak erősíti ezt a képet. Tehát kicsit felemás volt az egész, örültek is meg nem is a győzelemnek.
A metálbandákat sorolhatnám hajnalig, ezzel meg sem próbálkozom, és szerintem elég ismertek is. Viszont amin én meglepődtem, az ez:
Nem gondoltam volna, hogy ezek a zenék is Finnországból valók...és a csoportból mindenki így volt vele. Élnek bennünk a sztereotípiák, hogy ha finn zene, akkor az csakis rock, metál lehet. De itt van két merőben más stílusú zene (hiphop és trance), és szintén finn.
Még sok mindent lehetne mutatni, de már így is kissé hosszúra nyúlt a bejegyzés. Legyen az utolsó egy finn, ráadásul pont oului furcsaság-különlegesség, a Mieskuoro Huutajat, egy nemzetközileg híres, férfiakból álló "kiabálókórus". A róluk készült dokumentumfilm trailerje:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése